Vanhoja postauksiani selatessa huomaa, että ne kaikki keskittyvät pääasiassa sosiaalisen median hyödyntämiseen opiskelussa. Olemme siis syyslukukaudella keskittyneet opiskelun tehostamiseen eri välineiden avulla. Olemme tutustuneet esimerkiksi Diigoon, Mindmeisteriin, Twitteriin ja digitarinoihin. Monet sivustoista, joissa kävimme, olivat mulle ihan uusia tuttavuuksia, kuten vaikka Diigo, josta en koskaan ollut kuullutkaan mutta joka osoittautui tosi hyödylliseksi sivustoksi. Osa sivustoista olivat mulle hyödyttömiä, mutta en pidä hyödyttömänä että niihin tutustuttiin koska jokaisella on omat oppimistekniikkansa ja joillekin tietystä sivustosta on paljonkin hyötyä, kun taas toinen ei hyödy siitä mitään. Siksi onkin hyvä, että tutustuimme monipuolisesti erilaisiin sivustoihin sekä välineisiin.
Digitarina oli ideana hyvä, mutta toteutus ei onnistunut. En tiedä, että haudataanko idea kokonaan vai ryhdymmekö vielä tekemään digitarinoita keväällä, mutta sain sellaisen käsityksen ettei kovinkaan moni innostunut ajatuksesta. Oli ainakin hyvä, että kuitenkin otimme selvää digitarinoista, koska niistäkään en entuudestaan tiennyt. Eli toisin sanoen emme tehneet mielestäni syyslukukaudella mitään hyödytöntä.
Entä sitten tästä eteenpäin? Vaihtoehtoina ovat välineisiin tarkempi tutustuminen tai oman sisällön tekeminen ja välineiden käyttäminen. Mielestäni voisimme tehdä molempia: jatkaisimme erilasiin välinesiin tutustumista ja jossain vaiheessa voisimme luoda omaa sisältöä välineitä käyttäen. Mitä sisältöä ja miten - sitä en tiedä itsekään. Ala-asteelle oppitunnin toteuttaminen kuulostaa ihan hauskalta, joten se voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Olen myös samaa mieltä Anniinan kanssa siitä, että työskenneltäisiin ryhmässä ja valmisteltaisiin oppitunti muulle luokalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti