perjantai 4. helmikuuta 2011

things and thoughts about facebook and social media

Tässä artikkelissa arvioidaan Facebookin yksityisyyden suojaa sen käyttäjien näkökulmasta. Kyseiseen artikkeliin oli lisätty käyttäjän Anna mielenkiintoinen kommentti:
"En näe mitä ongelmallista Facebookin tai muiden sosiaalisten medioiden käytössä on. Ongelma on yleensä niillä, jotka niitä eivät käytä ja jättäytyvät tietoisesti kaiken modernin sosiaalisen kanssakäymisen ulkopuolelle."

Mielenkiintoisen kyseisestä kommentista tekee, että siinä ikään kuin syyllistetään niitä, jotka eivät käytä Facebookia, jotka eivät näin ollen ole osa modernia yhteisöämme. Onko ongelma tosiaan niissä, jotka eivät käytä Facebookia? Onko sosiaalinen media yhtä kuin sosiaalinen kanssakäynti - ihmissuhteita ei tarvitse hioa, kunhan Facebookissa on 1000 kaveria? Mielestäni näin ei ole. Facebookin käyttäminen ei tee mielestäni ihmistä yhtään enemmän ajan tasalla olevampaa kuin sellaisen ihmisen, joka ei hyödynnä sosiaalista mediaa ollenkaan. Vaikka sosiaalinen media on todella hyödyllinen viestintää ajatellen, niin ajan tasalla voi pysyä myös käyttämättä sitä. Mielestäni sosiaalista mediaa tärkeämpää viestintää on viestiminen niin sanotusti in real life. Ehkäpä sosiaalisen median suosioon vaikuttaakin sen yksinkertaisuus - on helppoa painaa kaveripyyntöön Vahvista- nappia. Tällaista nappia ei vain löydy tosielämästä.

 kuva weheartit.com

Kirjoituksesta saattaa saada sellaisen kuvan, että en pidä sosiaalista mediaa arvossa. Tämä ei pidä paikkaansa - olen Facebookin aktiivinen käyttäjä ja hyödynnän sosiaalista mediaa niin opiskelussa kuin muiden ihmisten kanssakäymisessäkin. Jos haluaa hyödyntää sosiaalista mediaa, niin siten kannattaakin tehdä. Jos kokee selviävänsä modernissa yhteiskunnassamme ilman Facebookia, niin se on okei. Jokainen kukka kukkikoon omalla tavallaan.

pahoittelut vähän sekavasta kirjoituksesta, tää on spontaanisti tehty teksti kuten varmaan huomaakin (---; ja englanninkielinen otsikko koska.... suomi ei nyt vaan luonnistunut !