tiistai 7. joulukuuta 2010

http://juliasonjakirsi.wikispaces.com/

Tunnilla tutustuimme wikeihin. Jostain syystä wikit jäivät tosi epäselväksi mulle, eikä Wikipediakaan valaissut tällä kertaa asiaa. Teimme yhteistyötä wikisivuston perustamisessa, otsikossa on linkki sivustoomme. Ilmeisesti sivusto on vapaasti muokattava ja muistuttaa Wikipediaa, johon voi kuka tahansa käydä tekemässä lisäyksiä ja muokkauksia. Ymmärsin asian niin, että wikit ovat dokumentteja tai linkkejä joita sivulla on. Toisin sanoen se on samankaltainen kuin Diigo, mutta ei henkilökohtainen.




Sen ainakin opin, että wiki wiki on havaijin kieltä, ja tarkoittaa nopeaa !

tiistai 30. marraskuuta 2010

diiiiigo

Diigo on nettisivusto, jossa on mahdollista jakaa ja tallentaa linkkejä. Näin sinne tallentamasi nettisivut pysyvät yhdessä paikassa koottuna. Voit lisätä niihin tunnisteita ja kirjainmerkkejä, sekä määrätä tietyt ryhmät, joihin ne kuuluvat. Diigo on hyödyllinen sekä opiskelumielessä että vapaa-ajallakin. Monet hyvät nettisivut pääsevät unohtumaan, joten siinä mielessä Diigo on loistava sivusto. Pidän Diigon käyttöä hyödyllisenä ainakin erilaisissa projekteissa, joissa tiedonlähteitä haetaan usein internetistä, joten lähdesivustoja on hyvä laittaa johonkin talteen. Vapaa-ajallani luen blogeja, joten niitäkin voisi laitata Diigoon talteen. Lisäksi löysin todella hyvän ryhmän Diigosta nimeltä Sosiaalinen media opetuksessa. Ryhmä on julkinen, joten liityin siihen. Se on täynnä sosiaaliseen mediaan liittyviä hyödyllisiä linkkejä !


kuva: Google (saa käyttää uudelleen-haulla)

tiistai 23. marraskuuta 2010

mindmeister

Tunnilla oli tehtävänä harjoitella Mindmeisterin käyttöä. Se on ohjelma, jolla on mahdollista tehdä käsitekarttoja. Mindmeister oli mulle ihan uusi juttu, mutta en koe hyötyväni siitä, koska en opiskelumenetelmissäni käytä käsitekarttoja. On kuitenkin hyvä tietää, että tälläinen sivusto on olemassa, koska sitä käyttäessä karttojen tekeminen on nopeampaa kuin käsin kirjoittaessa. Niille, jotka käsitekarttoja tekevät, tämä sivusto on loistava ja tehostaa varmasti opiskelemista. Lisäksi moni kokee tietokoneella olemisen miellyttäväksi, joten ehkä silläkin on positiivista vaikutusta opiskeluun.

Ohessa on kyseisellä ohjelmalla tekemäni käsitekartta, joka käsittelee blogeja, joskin hyvin löyhästi. Kartasta tuli siis melko köyhä, mutta tarkoituksena olikin pääasiassa ottaa ohjelma teknisesti haltuun.


torstai 14. lokakuuta 2010

14/10/10

Esimerkki siitä, miten blogia voi hyödyntää muutenkin kuin harrastus-mielessä: ruotsalainen Magnus kirjoittaa blogia opetellakseen suomen kieltä. Mielestäni hyvä ja erikoinen tapa hyödyntää blogia opiskelumielessä!

Blogiin tästä --->

Ei muuta, tällänen pikapäivitys tällä kertaa :)

tiistai 12. lokakuuta 2010

digitarinoiden hyödyntäminen

Tämän päivän tehtävänä oli miettiä digitarinan hyödyntämistä itselleen TET-harjoittelun muodossa. Toisin sanoen pitää tehdä omasta TET:istä digitarina. Ensimmäinen ajatus tästä oli itseasiassa vähän kielteinen: itse ainakin haluan työelämääntutustumisessa keskittyä täysillä töihin enkä heilua kameran kanssa siellä ja miettiä samalla kuinka loisin hyvän digitarinan. Toisaalta, en keksi muutakaan aihetta, josta digitarinan voisi tehdä. Loppujen lopuksi se voisi olla myös hyvä ja kiinnostava idea, mutta ensivaikutelmat ovat mulla tällaiset. En kuitenkaan tyrmää ajatusta kokonaan, koska toki se voisi toimiakin :)

Alustava suunnitelma digitarinastani olisi (on aihe sitten mikä tahansa) että se siältää kuvia ja musiikkia sekä mahdollisesti videopätkän -tai pätkiä.
TET:issä kuvaisin tietysti itse paikkaa ja tehtäviä, joita teen.

EDIT. Mediaryhmässämme ei oikein innostuttu digitarinan tekemisestä TET:istä. Luulen syyksi, että moni halusi juurikin keskittyä työntekemiseen jakson aikana, eikä mulla ollut yksinkertaisesti edes aikaa tehdä digitarinaa, vaikka idea olikin hauska. Kuitenkin, on muitakin aiheita joista tehdä digitarina, ja itse keskustelin Sonjan kanssa ja meille tuli mieleen, että voitais tehdä digitarinat omista kavereista.

Jos toteutan ks. idean niin se tulisi sisältämään kuvia kavereistani, jotain menevää musaa & videoita. Voisin tehdä sen vaikka parista kaverista ja kertoo heidän kiinnostuksista ja harrastuksista. Voi olla, etten välttämättä tee nimenomaan tästä aiheesta, mutta tämä nyt on tähän mennessä parhain ajatukseni tän digitarinan suhteen :D

tiistai 5. lokakuuta 2010

digitarinat

Aloitin digitarinoihin tutustumisen tutun Googlen avulla. Hakusanalla digitarina löysin tämän sivun, jossa kerrotaan miten digitarinoita luodaan. Toinen hyvä linkki on sivu nimeltä The Educational Uses of Digital Storytelling (suomennoksessa käytetty Google Kääntäjää).
Täältä videoita katsoessani tajusin digitarinoiden merkityksen, en vaan ollut ennen kuullut kyseistä sanaa. Youtubessa näitä digitarinoita on paljon. Ensimmäisenä tulee mieleen videot, jotka on tehty esimerkiksi kuolleiden lemmikeiden muistoksi ja joissa käytetään kuvia ja musiikkia. En kuitenkaan keksinyt että miten niitä voi käyttää koulun toiminnassa tai opiskelussa, vaikka varmasti digitarinoita voi molemmissa jollain lailla hyödyntää

tiistai 28. syyskuuta 2010

twitter&qaiku

Twitter on Wikipedian artikkelin mukaan mikroblogipalvelu, jonka päivityksiä sanotaan twiiteiksi ja kyseisiä päivityksiä voi laittaa myös puhelimen kautta. Twitter on myös tunnettu siitä, että monet julkkikset käyttävät sitä

 En tällä hetkellä pääse palveluun tutustumaan Twitteriin käytännössä, mutta myöhemmin sitten siitä.....


Sitten on Qaiku. Koko sana ei sano mulle yhtään mitään enkä ole ennen kuullut sellaisesta palvelusta. Qaiku on siis, taas kerran, Wikipedian mukaan  "vuonna 2009 perustettu suomalainen mikrobloggauspalvelu". Ei siis ihmekään, etten ole siitä kuullut, koska palvelu on vain vuoden vanha.

tiistai 14. syyskuuta 2010

blogit&oppiminen

Tällä tunnilla kuuntelimme luentoa aiheesta blogit ja oppiminen. Tein muistiinpanoja ranskalaisin viivoin paperille samalla kun kuuntelin luentoa.
Muistiinpanojen tekeminen samalla tehosti oppimista, koska luentoa piti tosiaan kuunnella tarkkaan ja samalla miettiä ja sisäistää aihetta. Muutenki muistiinpanojen tekeminen auttaa ainakin mua mitä tulee oppimiseen. Ja muistiinpanoissa on sekin hyvä puoli, että kun asiat on jo paperille kirjotettu niin ne muistaa myöhemminkin, kun taas pelkässä luennon kuuntelussa/katsomisessa ei jää paljon mieleen.

Tukarien ja oppilaskunnan blogia voisi hyödyntää tukarien ja oppilaskunnan toiminnassa niin, että niihin voi kuka tahansa kommentoida ja ehdottaa erilaista toimintaa. Näin oppilaskunta tai tukioppilaiden ryhmä voisi saada uusia ehdotuksia sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät muuten välttämättä tulisi ehdottamaan uusia ajatuksia. Kommentointiin voisi asettaa sellaisen asetuksen, että kommenttia ei voi julkaista ennen kuin blogin omistaja - tässä tapauksessa esim. oppilaskunnan hallitus - on lukenut sen.

Blogia voisi hyödyntää kouluaineissa vaikka äikässä tekemällä tehtäviä tai kirjoituksia blogiin.
Blogi voi olla tietyissä tarkoituksissa Moodlea parempi, koska se on henkilökohtainen ja sen ulkoasuun ja sisältöön pystyy itse täysin vaikuttamaan. Yksilötehtävissä blogi siis voisi olla Moodlea parempi, mutta ryhmätehtävissä Moodle toimii blogia paremmin. Blogia käyttäessä kaikilla on sama tunnus, mutta Moodleen pystyy jokainen kirjautumaan omilla tunnuksillaan ja työskentelemään samaan aikaan, ja siksi ryhmätoiminnat ovat mielestäni Moodlessa hyviä

tiistai 7. syyskuuta 2010

kuva


Kuva kertoo minusta sosiaalisen median käyttäjänä, koska Facebookissa jostain ihmisestä saattaa tietää paljon asioita vain hänen Facebook-statuksensa perusteella.

Löysin kuvan laittamalla Googlen kuvahakuun asetuksen, jonka avulla hakukone etsii kuvia, joita saa käyttää vapaasti eli joilla on toisin sanoen vapaat tekijänoikeudet, mutta niitä ei saa muokata eikä käyttää kaupallisesti

tiistai 24. elokuuta 2010

facebookin vaarat

Tehtävänä oli kommentoida kahta artikkelia, jotka liittyvät Facebookin ja yleensäkin internetin käyttöön ja erityisesti niiden vaaroihin.

Facebookia käsittelevän artikkelin otsikko on "Vaara vaanii Facebookissa - 5 askelta mielenrauhaan". Otsikon mukaisesti artikkeli sisältää viisi vinkkiä, joiden avulla voi varjella identiteettiään varkauksilta Facebookissa. Tiivistettynä artikkeli kehottaa ottamaan selvää Facebookin yksityisyysasetuksista, hyväksyä ja lähettää kaveripyyntöjä vain ihmisille joiden kanssa kaveeraa todellisessakin elämässä ja välttää sovellusohjelmien käyttöä. Lisäksi kehotetaan pohtimaan tarkasti julkaistujen tekstien sisältöä.

Periaatteessa olen tekstin kaikkien kohtien kanssa samaa mieltä. Artikkeli oli hyvin perusteltu, mutta jätti paljon arvaamisen varaa. Esimerkiksi väliotsikko "Varo niitä sovellusohjelmia" on melko mielenkiintoinen, ja teksti ei kerro tarkemmin mistä sovellusohjelmissa on kyse. Itselläkin kesti hetki miettiä, että mitkä ihmeen sovellusohjelmat? Kyse on siis ohjelmista, joita kuka tahansa voi Facebookissa käyttää. Ne voivat olla testejä tai ne voivat esim. analysoida, kuinka montaa vierailua on tehty käyttäjän profiiliin tai mitkä ovat käyttäjän eniten käyttämät sanat hänen julkaisemissa teksteissään. Sovellusohjelma kysyy aina ennen sen käyttämistä pääsyä henkilökohtaisiin tietoihin, ja siinä piilee ohjelman riski. En itsekään tiedä, että voiko sovellusohjelmia tehdä periaatteessa kuka tahansa yksityishenkilö. Artikkeli olisi voinut muun muassa tämän asian selvittää ja kertoa sovellusohjelmista vielä tarkemmin.

tiistai 17. elokuuta 2010

hello

Moi oon Julia, 15v, Vihdistä. Ja tässä on mun blogi :)

Blogi toimii sosiaalisen median - joka on siis valinnaiskurssi - vihkona. Odotukset kurssista on hyvät ja oman blogin tekeminen on mielestäni kiinnostava aloitus. Tiedän mitä media tarkoittaa, mutta en tiedä sen eroa sosiaaliseen mediaan, mutta uskon tämän kurssin selventävän asiaa.