Arggghh tallennus ei onnistunut, joten uudestaan sitten koko juttu :( No, eipä mahda mitään.... Aloitetaan sitten alusta.
Blogit ovat nykyään yleisiä. Blogi tarkoittaa siis nettisivustoa, johon itse tuotetaan jotain sisältöä, kuten tekstiä ja kuvia. Sisältö tallentuu arkistoihin, joita pystyy myöhemminkin lukea. Blogien aiheita löytyy laidasta laitaan: voit pitää muotiblogia, ruokablogia, lifestyleblogia, kuvablogia, mielipideblogia... Vain mielikuvitus on rajana!
Etenkin lifestyleblogit ovat saavuttaneet suuren suosion. Lifestyleblogissa kirjoittaja kertoo elämästään tekstin ja usein myös kuvin. Moni saattaa suhtautua blogeihin kriittisesti, etenkin juuri lifestyleblogeihin, jossa jonkun henkilön elämää voi seurata kuka tahansa netissäkävijä.. Kysymys kuuluu:
Miksi sitten blogata?
Tähän on tietysti lukuisia näkemyksiä, mutta minä kerron omani. Korostan sitä, että nämä eivät ole mitään yleisiä faktoja, vaan omia pohdintojani ja johtopäätöksiäni.
Itse näen blogin pitämisen erittäin hyvänä harrastuksena. Blogiin tuotetaan omaa sisältöä, ja oman sisällön tuottaminen vaatii enemmän tai vähemmän luovuutta. Blogi siis edistää luovuutta, varsinkin jos siihen panostaa. Tekstin lisäksi luovuutta vaaditaan ulkoasuun (tosin kaikki eivät muokkaa ulkoasua, jolloin ei tarvitse tehdä muuta kuin valita Bloggerin vaihtoehdoista mieleinen). Ulkoasua muokatessa oppii blogiin liittyvää tekniikkaa, koska ulkoasun muokkaamisessa tulee hallita erilaisia HTML-koodeja. Henkilökohtaisesti olen edellämainituista aivan pihalla, mutta ehkäpä voisin hyödyntää tätä kurssiblogiani harjoitteluun. Uskoisin myös, että parhaassa tapauksessa blogista voi olla hyötyä työnhaussakin, koska blogia tehdessäsi annat itsestäsi tietynlaisen kuvan, joka voi olla positiivinen työnantajan silmissä. Sen lisäksi, että annat itsestäsi kuvan, minkälainen olet henkilönä, osoitat myös kykeneväsi tuottamaan itse tekstiä, mikä ei ole ainakaan huono ominaisuus. Toisaalta, voit antaa myös todella negatiivisen kuvan itsestäsi ja näin ollen työnhaku vaikeutuu. Ja jos nyt blogista pitäisi nostaa esiin muita huonoja puolia, niin yksi voisi olla kommentit. Bloggaaja voi saada tosi myönteisiä ja kannustavia kommentteja, mutta olen blogien seuraajana nähnyt varsinkin suosituissa blogeissa myös erittäin ilkeitä kommentteja. Blogin pitäminen vaatii siis tietyllä tavalla itsevarmuutta, koska kommentit voivat olla tosi ikäviä. Kommentteihin pystyy kyllä onneksi ottamaan toiminnon, jossa kirjoittaja saa julkaista tai olla julkaisematta kommentit. Halutessasi voit myös poistaa kommentointimahdollisuuden kokonaan.
EDIT. korjaan kirjoitusvirheet ja mahdollisesti jatkan tätä kirjoitusta myöhemmin... :) nyt kuitenkin julkaisen tämän ennekuin tääkin häviää bittiavaruuteen !
perjantai 28. tammikuuta 2011
perjantai 14. tammikuuta 2011
2011 spring
Vanhoja postauksiani selatessa huomaa, että ne kaikki keskittyvät pääasiassa sosiaalisen median hyödyntämiseen opiskelussa. Olemme siis syyslukukaudella keskittyneet opiskelun tehostamiseen eri välineiden avulla. Olemme tutustuneet esimerkiksi Diigoon, Mindmeisteriin, Twitteriin ja digitarinoihin. Monet sivustoista, joissa kävimme, olivat mulle ihan uusia tuttavuuksia, kuten vaikka Diigo, josta en koskaan ollut kuullutkaan mutta joka osoittautui tosi hyödylliseksi sivustoksi. Osa sivustoista olivat mulle hyödyttömiä, mutta en pidä hyödyttömänä että niihin tutustuttiin koska jokaisella on omat oppimistekniikkansa ja joillekin tietystä sivustosta on paljonkin hyötyä, kun taas toinen ei hyödy siitä mitään. Siksi onkin hyvä, että tutustuimme monipuolisesti erilaisiin sivustoihin sekä välineisiin.
Digitarina oli ideana hyvä, mutta toteutus ei onnistunut. En tiedä, että haudataanko idea kokonaan vai ryhdymmekö vielä tekemään digitarinoita keväällä, mutta sain sellaisen käsityksen ettei kovinkaan moni innostunut ajatuksesta. Oli ainakin hyvä, että kuitenkin otimme selvää digitarinoista, koska niistäkään en entuudestaan tiennyt. Eli toisin sanoen emme tehneet mielestäni syyslukukaudella mitään hyödytöntä.
Entä sitten tästä eteenpäin? Vaihtoehtoina ovat välineisiin tarkempi tutustuminen tai oman sisällön tekeminen ja välineiden käyttäminen. Mielestäni voisimme tehdä molempia: jatkaisimme erilasiin välinesiin tutustumista ja jossain vaiheessa voisimme luoda omaa sisältöä välineitä käyttäen. Mitä sisältöä ja miten - sitä en tiedä itsekään. Ala-asteelle oppitunnin toteuttaminen kuulostaa ihan hauskalta, joten se voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Olen myös samaa mieltä Anniinan kanssa siitä, että työskenneltäisiin ryhmässä ja valmisteltaisiin oppitunti muulle luokalle.
Digitarina oli ideana hyvä, mutta toteutus ei onnistunut. En tiedä, että haudataanko idea kokonaan vai ryhdymmekö vielä tekemään digitarinoita keväällä, mutta sain sellaisen käsityksen ettei kovinkaan moni innostunut ajatuksesta. Oli ainakin hyvä, että kuitenkin otimme selvää digitarinoista, koska niistäkään en entuudestaan tiennyt. Eli toisin sanoen emme tehneet mielestäni syyslukukaudella mitään hyödytöntä.
Entä sitten tästä eteenpäin? Vaihtoehtoina ovat välineisiin tarkempi tutustuminen tai oman sisällön tekeminen ja välineiden käyttäminen. Mielestäni voisimme tehdä molempia: jatkaisimme erilasiin välinesiin tutustumista ja jossain vaiheessa voisimme luoda omaa sisältöä välineitä käyttäen. Mitä sisältöä ja miten - sitä en tiedä itsekään. Ala-asteelle oppitunnin toteuttaminen kuulostaa ihan hauskalta, joten se voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Olen myös samaa mieltä Anniinan kanssa siitä, että työskenneltäisiin ryhmässä ja valmisteltaisiin oppitunti muulle luokalle.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)