tiistai 28. syyskuuta 2010

twitter&qaiku

Twitter on Wikipedian artikkelin mukaan mikroblogipalvelu, jonka päivityksiä sanotaan twiiteiksi ja kyseisiä päivityksiä voi laittaa myös puhelimen kautta. Twitter on myös tunnettu siitä, että monet julkkikset käyttävät sitä

 En tällä hetkellä pääse palveluun tutustumaan Twitteriin käytännössä, mutta myöhemmin sitten siitä.....


Sitten on Qaiku. Koko sana ei sano mulle yhtään mitään enkä ole ennen kuullut sellaisesta palvelusta. Qaiku on siis, taas kerran, Wikipedian mukaan  "vuonna 2009 perustettu suomalainen mikrobloggauspalvelu". Ei siis ihmekään, etten ole siitä kuullut, koska palvelu on vain vuoden vanha.

tiistai 14. syyskuuta 2010

blogit&oppiminen

Tällä tunnilla kuuntelimme luentoa aiheesta blogit ja oppiminen. Tein muistiinpanoja ranskalaisin viivoin paperille samalla kun kuuntelin luentoa.
Muistiinpanojen tekeminen samalla tehosti oppimista, koska luentoa piti tosiaan kuunnella tarkkaan ja samalla miettiä ja sisäistää aihetta. Muutenki muistiinpanojen tekeminen auttaa ainakin mua mitä tulee oppimiseen. Ja muistiinpanoissa on sekin hyvä puoli, että kun asiat on jo paperille kirjotettu niin ne muistaa myöhemminkin, kun taas pelkässä luennon kuuntelussa/katsomisessa ei jää paljon mieleen.

Tukarien ja oppilaskunnan blogia voisi hyödyntää tukarien ja oppilaskunnan toiminnassa niin, että niihin voi kuka tahansa kommentoida ja ehdottaa erilaista toimintaa. Näin oppilaskunta tai tukioppilaiden ryhmä voisi saada uusia ehdotuksia sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät muuten välttämättä tulisi ehdottamaan uusia ajatuksia. Kommentointiin voisi asettaa sellaisen asetuksen, että kommenttia ei voi julkaista ennen kuin blogin omistaja - tässä tapauksessa esim. oppilaskunnan hallitus - on lukenut sen.

Blogia voisi hyödyntää kouluaineissa vaikka äikässä tekemällä tehtäviä tai kirjoituksia blogiin.
Blogi voi olla tietyissä tarkoituksissa Moodlea parempi, koska se on henkilökohtainen ja sen ulkoasuun ja sisältöön pystyy itse täysin vaikuttamaan. Yksilötehtävissä blogi siis voisi olla Moodlea parempi, mutta ryhmätehtävissä Moodle toimii blogia paremmin. Blogia käyttäessä kaikilla on sama tunnus, mutta Moodleen pystyy jokainen kirjautumaan omilla tunnuksillaan ja työskentelemään samaan aikaan, ja siksi ryhmätoiminnat ovat mielestäni Moodlessa hyviä

tiistai 7. syyskuuta 2010

kuva


Kuva kertoo minusta sosiaalisen median käyttäjänä, koska Facebookissa jostain ihmisestä saattaa tietää paljon asioita vain hänen Facebook-statuksensa perusteella.

Löysin kuvan laittamalla Googlen kuvahakuun asetuksen, jonka avulla hakukone etsii kuvia, joita saa käyttää vapaasti eli joilla on toisin sanoen vapaat tekijänoikeudet, mutta niitä ei saa muokata eikä käyttää kaupallisesti