torstai 14. lokakuuta 2010

14/10/10

Esimerkki siitä, miten blogia voi hyödyntää muutenkin kuin harrastus-mielessä: ruotsalainen Magnus kirjoittaa blogia opetellakseen suomen kieltä. Mielestäni hyvä ja erikoinen tapa hyödyntää blogia opiskelumielessä!

Blogiin tästä --->

Ei muuta, tällänen pikapäivitys tällä kertaa :)

tiistai 12. lokakuuta 2010

digitarinoiden hyödyntäminen

Tämän päivän tehtävänä oli miettiä digitarinan hyödyntämistä itselleen TET-harjoittelun muodossa. Toisin sanoen pitää tehdä omasta TET:istä digitarina. Ensimmäinen ajatus tästä oli itseasiassa vähän kielteinen: itse ainakin haluan työelämääntutustumisessa keskittyä täysillä töihin enkä heilua kameran kanssa siellä ja miettiä samalla kuinka loisin hyvän digitarinan. Toisaalta, en keksi muutakaan aihetta, josta digitarinan voisi tehdä. Loppujen lopuksi se voisi olla myös hyvä ja kiinnostava idea, mutta ensivaikutelmat ovat mulla tällaiset. En kuitenkaan tyrmää ajatusta kokonaan, koska toki se voisi toimiakin :)

Alustava suunnitelma digitarinastani olisi (on aihe sitten mikä tahansa) että se siältää kuvia ja musiikkia sekä mahdollisesti videopätkän -tai pätkiä.
TET:issä kuvaisin tietysti itse paikkaa ja tehtäviä, joita teen.

EDIT. Mediaryhmässämme ei oikein innostuttu digitarinan tekemisestä TET:istä. Luulen syyksi, että moni halusi juurikin keskittyä työntekemiseen jakson aikana, eikä mulla ollut yksinkertaisesti edes aikaa tehdä digitarinaa, vaikka idea olikin hauska. Kuitenkin, on muitakin aiheita joista tehdä digitarina, ja itse keskustelin Sonjan kanssa ja meille tuli mieleen, että voitais tehdä digitarinat omista kavereista.

Jos toteutan ks. idean niin se tulisi sisältämään kuvia kavereistani, jotain menevää musaa & videoita. Voisin tehdä sen vaikka parista kaverista ja kertoo heidän kiinnostuksista ja harrastuksista. Voi olla, etten välttämättä tee nimenomaan tästä aiheesta, mutta tämä nyt on tähän mennessä parhain ajatukseni tän digitarinan suhteen :D

tiistai 5. lokakuuta 2010

digitarinat

Aloitin digitarinoihin tutustumisen tutun Googlen avulla. Hakusanalla digitarina löysin tämän sivun, jossa kerrotaan miten digitarinoita luodaan. Toinen hyvä linkki on sivu nimeltä The Educational Uses of Digital Storytelling (suomennoksessa käytetty Google Kääntäjää).
Täältä videoita katsoessani tajusin digitarinoiden merkityksen, en vaan ollut ennen kuullut kyseistä sanaa. Youtubessa näitä digitarinoita on paljon. Ensimmäisenä tulee mieleen videot, jotka on tehty esimerkiksi kuolleiden lemmikeiden muistoksi ja joissa käytetään kuvia ja musiikkia. En kuitenkaan keksinyt että miten niitä voi käyttää koulun toiminnassa tai opiskelussa, vaikka varmasti digitarinoita voi molemmissa jollain lailla hyödyntää