tiistai 24. elokuuta 2010

facebookin vaarat

Tehtävänä oli kommentoida kahta artikkelia, jotka liittyvät Facebookin ja yleensäkin internetin käyttöön ja erityisesti niiden vaaroihin.

Facebookia käsittelevän artikkelin otsikko on "Vaara vaanii Facebookissa - 5 askelta mielenrauhaan". Otsikon mukaisesti artikkeli sisältää viisi vinkkiä, joiden avulla voi varjella identiteettiään varkauksilta Facebookissa. Tiivistettynä artikkeli kehottaa ottamaan selvää Facebookin yksityisyysasetuksista, hyväksyä ja lähettää kaveripyyntöjä vain ihmisille joiden kanssa kaveeraa todellisessakin elämässä ja välttää sovellusohjelmien käyttöä. Lisäksi kehotetaan pohtimaan tarkasti julkaistujen tekstien sisältöä.

Periaatteessa olen tekstin kaikkien kohtien kanssa samaa mieltä. Artikkeli oli hyvin perusteltu, mutta jätti paljon arvaamisen varaa. Esimerkiksi väliotsikko "Varo niitä sovellusohjelmia" on melko mielenkiintoinen, ja teksti ei kerro tarkemmin mistä sovellusohjelmissa on kyse. Itselläkin kesti hetki miettiä, että mitkä ihmeen sovellusohjelmat? Kyse on siis ohjelmista, joita kuka tahansa voi Facebookissa käyttää. Ne voivat olla testejä tai ne voivat esim. analysoida, kuinka montaa vierailua on tehty käyttäjän profiiliin tai mitkä ovat käyttäjän eniten käyttämät sanat hänen julkaisemissa teksteissään. Sovellusohjelma kysyy aina ennen sen käyttämistä pääsyä henkilökohtaisiin tietoihin, ja siinä piilee ohjelman riski. En itsekään tiedä, että voiko sovellusohjelmia tehdä periaatteessa kuka tahansa yksityishenkilö. Artikkeli olisi voinut muun muassa tämän asian selvittää ja kertoa sovellusohjelmista vielä tarkemmin.

tiistai 17. elokuuta 2010

hello

Moi oon Julia, 15v, Vihdistä. Ja tässä on mun blogi :)

Blogi toimii sosiaalisen median - joka on siis valinnaiskurssi - vihkona. Odotukset kurssista on hyvät ja oman blogin tekeminen on mielestäni kiinnostava aloitus. Tiedän mitä media tarkoittaa, mutta en tiedä sen eroa sosiaaliseen mediaan, mutta uskon tämän kurssin selventävän asiaa.