Arggghh tallennus ei onnistunut, joten uudestaan sitten koko juttu :( No, eipä mahda mitään.... Aloitetaan sitten alusta.
Blogit ovat nykyään yleisiä. Blogi tarkoittaa siis nettisivustoa, johon itse tuotetaan jotain sisältöä, kuten tekstiä ja kuvia. Sisältö tallentuu arkistoihin, joita pystyy myöhemminkin lukea. Blogien aiheita löytyy laidasta laitaan: voit pitää muotiblogia, ruokablogia, lifestyleblogia, kuvablogia, mielipideblogia... Vain mielikuvitus on rajana!
Etenkin lifestyleblogit ovat saavuttaneet suuren suosion. Lifestyleblogissa kirjoittaja kertoo elämästään tekstin ja usein myös kuvin. Moni saattaa suhtautua blogeihin kriittisesti, etenkin juuri lifestyleblogeihin, jossa jonkun henkilön elämää voi seurata kuka tahansa netissäkävijä.. Kysymys kuuluu:
Miksi sitten blogata?
Tähän on tietysti lukuisia näkemyksiä, mutta minä kerron omani. Korostan sitä, että nämä eivät ole mitään yleisiä faktoja, vaan omia pohdintojani ja johtopäätöksiäni.
Itse näen blogin pitämisen erittäin hyvänä harrastuksena. Blogiin tuotetaan omaa sisältöä, ja oman sisällön tuottaminen vaatii enemmän tai vähemmän luovuutta. Blogi siis edistää luovuutta, varsinkin jos siihen panostaa. Tekstin lisäksi luovuutta vaaditaan ulkoasuun (tosin kaikki eivät muokkaa ulkoasua, jolloin ei tarvitse tehdä muuta kuin valita Bloggerin vaihtoehdoista mieleinen). Ulkoasua muokatessa oppii blogiin liittyvää tekniikkaa, koska ulkoasun muokkaamisessa tulee hallita erilaisia HTML-koodeja. Henkilökohtaisesti olen edellämainituista aivan pihalla, mutta ehkäpä voisin hyödyntää tätä kurssiblogiani harjoitteluun. Uskoisin myös, että parhaassa tapauksessa blogista voi olla hyötyä työnhaussakin, koska blogia tehdessäsi annat itsestäsi tietynlaisen kuvan, joka voi olla positiivinen työnantajan silmissä. Sen lisäksi, että annat itsestäsi kuvan, minkälainen olet henkilönä, osoitat myös kykeneväsi tuottamaan itse tekstiä, mikä ei ole ainakaan huono ominaisuus. Toisaalta, voit antaa myös todella negatiivisen kuvan itsestäsi ja näin ollen työnhaku vaikeutuu. Ja jos nyt blogista pitäisi nostaa esiin muita huonoja puolia, niin yksi voisi olla kommentit. Bloggaaja voi saada tosi myönteisiä ja kannustavia kommentteja, mutta olen blogien seuraajana nähnyt varsinkin suosituissa blogeissa myös erittäin ilkeitä kommentteja. Blogin pitäminen vaatii siis tietyllä tavalla itsevarmuutta, koska kommentit voivat olla tosi ikäviä. Kommentteihin pystyy kyllä onneksi ottamaan toiminnon, jossa kirjoittaja saa julkaista tai olla julkaisematta kommentit. Halutessasi voit myös poistaa kommentointimahdollisuuden kokonaan.
EDIT. korjaan kirjoitusvirheet ja mahdollisesti jatkan tätä kirjoitusta myöhemmin... :) nyt kuitenkin julkaisen tämän ennekuin tääkin häviää bittiavaruuteen !
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti